За перший квартал 2020 року Одеська залізниця отримала менше половини компенсації за перевезення пільговиків
За 3 місяці 2020 року поїзди приміського сполучення регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» перевезли 601 тис. 107 пасажирів пільгових категорій на суму 13,3 млн. грн., з яких отримано компенсацію від міських та районних адміністрацій в розмірі 4,7 млн. грн., або 35,3% від необхідної суми.
Керівництво філії постійно проводить зустрічі та надсилає відповідні листи до всіх районних, міських державних адміністрацій та об’єднаних територіальних громад для вирішення питань щодо компенсаційних виплат та уникнення заборгованості.
По Одеській області відсоток компенсації складає 35,6%, безпосередньо по місту Одеса – 38,1%. Варто зазначити, що по м.Одеса раніше було підписано договір по компенсації на суму 5 млн.грн з місцевого бюджету. Однак за даний період сума боргу по місту становить 2 млн. грн.
Досить непроста ситуація склалася по Білгород-Дністровському, Балтському, Березівському, Лиманському, Куяльницькому, Любашівському, Тарутинському районах та м.Білгород-Дністровськ, де не зважаючи на узгоджені договори, компенсацію за проїзд пільгових категорій громадян філія поки що не отримала. Найгірший стан по Ананьївському та Овідіопольському районах, де компенсація не отримується продовж уже трьох років.
Більше 50% компенсації відшкодовано по Миколаївській області. Однак у 2020 році від Вітовського, Первомайського, Новоодеського районів та м.Первомайськ взагалі не надходило коштів.
Один із найнижчих показників компенсації по Вінницькій області (в межах філії) - 2,7%. Від двох районів - Піщанського та Томашпільського районів у 2020 році взагалі компенсація не відбувалася.
По Черкаській області заборгованість філії становить 2 млн. грн., з них – 674,2 тис. грн. заборгувала Черкаська міська рада. Компенсація по області складає лише 19,3%, по м. Черкаси взагалі – 5,1%.
По Херсонській області компенсація на рівні 16,5%. Зовсім не відшкодовано збитки у 2020 році від Каланчацького та Великоолександрійського районів.
Водночас, по м.Херсон розрахунок за перевезення пільгових категорій населення здійснений в повному обсязі.
Варто зазначити, що для вирішення проблеми із заборгованістю, деякими органами місцевої влади було запропоновано обмежити кількість категорій пільг та поїздок пільговим категоріям пасажирів, а також компенсувати пільговий проїзд лише за жителів відповідного району або міста. Однак ці пропозиції йдуть врозріз з чинним законодавством України, адже обмежують права пасажирів пільгової категорії, які мають право проїзду по всій території України, а також суперечать Постанові КМУ від 16.12.2009 №1359, згідно з якою, облік пільговиків ведеться постанційно.
Додамо, що регіональна філія «Одеська залізниця» щороку зазнає величезних збитків, забезпечуючи приміські пасажирські перевезення. Тільки за 2019 рік на філії констатували 684,0 млн. грн. збитків у приміському сполученні. Рівень збитковості яскраво ілюструє відсоток покриття витрат доходами – цей показник становить 14,3%, тобто з кожної вкладеної гривні повертається тільки 14 копійок.
Наразі АТ «Укрзалізниця» планує поступове відновлення приміського руху. Для цього необхідне здійснення відповідних організаційно-технічних заходів. Враховуючи вищезазначене та відсутність доходів у зв’язку із зупинкою приміського руху, для організації його відновлення виникла необхідність термінового погашення існуючої заборгованості.
Недоотримання коштів не дає змоги у повному обсязі забезпечити придбання запасних частин, проведення своєчасних та якісних ремонтних робіт та негативно впливає на технічний стан моторвагонного рухомого складу, який потребує постійного оновлення.
Прес-центр регіональної філії «Одеська залізниця»