Історична довідка

Одеський залізничний вокзал. Минуле й сьогодення.


Історія створення та розвитку Одеської залізниці

Одеська залізниця одна з найстаріших залізниць України. Будівництво її почалося 4 травня 1863 року. Регулярний рух поїздів розпочався 4 грудня 1865 року на ділянках Одеса – Балта, Роздільна – Кучурган.

У 1867-1869 роках були введені в експлуатацію лінії Балта – Єлисаветград (Кіровоград) – Крюків-на-Дніпрі, Одеса-Порт – Куяльник (соляні розробки), Кучурган – Тирасполь.

У травні 1870 року, по закінченню будівництва лінії Київ – Козятин Одеська залізниця отримала вихід на мережу залізниць Російської імперії, що існувала на той час.

З 1873 року розпочинається рух поїздів від Знам'янки до Миколаєва, а в 1876 році від Фастова через Бобринську до Знам'янки з відгалуженнями до Шполи та Черкас. Для потреб військових у 1877 році будується лінія Бендери - Галац через Болград і Рені.

З 1865 по 1869 роки залізниця носила назву Одесько-Балтська, а в 1870 році перейшла у власність «Російського товариства пароплавства і торгівлі» («РОПіТ) в зв’язку з чим воно було перейменоване в «Російське товариство пароплавства і торгівлі й Одеської залізниці».

У 1878 році Одеська залізниця була об'єднана з Києво-Брестською та Брестсько-Граєвською залізницями в Товариство Південно-Західних залізниць.

До 1917 року були побудовані лінії від Вапнярки до Шполи і від Козятина до Умані з відгалуженням до Тростянця Подільського (1891), Гребінка – Красне на Дніпрі через Золотоношу (1897), П'ятихатки – Користівка (1901), Миколаїв – Херсон (1907), Бобринська – Одеса через Помічну та Колосівку, Миколаїв – Херсон – Снігурівка (1914), Бессарабська – Арциз – Аккерман (Білгород-Дністровський) (1915), Одеса – Овідіополь з відгалуженням до Кароліна-Бугазу (1916), Акерман – Бугаз та Колосівка – Миколаїв (1917).

З 1917 року кілька разів змінювалася система управління рухом поїздів. З 1917 по 1919 рр. рухом керував самостійний Одеський відділ, виділений зі складу Південно-Західної залізниці.

У 1919 - 1920 роках була організована Новоросійська залізниця, та було відновлено Одеський лінійний відділ, що існував до 1924 року.

У 1936 році Одеська залізниця була виділена зі складу Південно-Західних залізниць як самостійне підприємство.

З жовтня 1941 року по квітень 1944 року Одеська залізниця знаходилась в тимчасовій окупації німецько-фашистських загарбників. У 1944 році, при відступі німецько-фашистських військ, був підірваний, побудований в 1884 році, Одеський залізничний вокзал. У 1952 році вокзал було відбудовано.

З середини 50-х років ХХ століття почалося докорінне технічне переозброєння Одеської залізниці.

З 1957 року почалося використання тепловозів в маневровій роботі, а з 1960 року на тязі поїздів.

Перша електрифікована лінія Знам'янка – Шевченко – Миронівка була прийнята в експлуатацію в 1962 році, а в подальшому були електрифіковані лінії Помічна – Колосівка, Одеса-Сортувальна – Одеса-Головна (1972), Одеса – Бугаз з відгалуженням на Іллічівськ (1973), Бугаз – Білгород-Дністровський (1974).

У радянський час мережа залізниць продовжувала розвиватися в напрямку портів. Були побудовані лінії і сполучувальні ділянки: Арциз – Ізмаїл (1941 ), Федорівка – Каховка (1956), Колосівка – Роздільна (1968), Долинська – Помічна (1978).

У зв'язку з будівництвом нових портів були введені в експлуатацію ділянки 22 км – Іллічівськ (1958 р.) і Кульбабине – Жовтнева (під Миколаєвом) (1968 р.).

До поромного комплексу в Іллічівську була прокладена гілка від Одеси - Застави I (1978).

З 1953 по 1956 роки і з 1963 по 1979 роки Одеська залізниця об'єднувалась із залізницею Молдавії і називалася Одесько-Кишинівською залізницею. З 1979 року магістраль працює як самостійне підприємство «Одеська залізниця».

У 1972 році були остаточно виведені з експлуатації паровози.

У подальшому на електровозну тягу переводилися ділянки від Одеси до Роздільної і від Помічної до Долинської (1983).

В 1983 році закінчується будівництво лінії Кошково (Чорноморська) - Берегова. Електрифікована лінія Долинська – Помічна (144 км).

За період з 1985 по 1991рік переводять на електровозну тягу лінії Котовськ – Помічна і Котовськ – Вапнярка.

Державні нагороди Одеської залізниці: медаль «За оборону Одесcы» (1967), орден Трудового Червоного Прапора (1976).

З 1991 року Одеська залізниця працює у складі «Укрзалізниці».

Електрифіковані лінії Котовськ – Роздільна (1994), Одеса-Пересип – Одеса-Порт (1999), ділянка Роздільна – Кучурган (2000), лінії Користівка - Бурти і другий шлях на ділянці Кавуни – 1100км (2009).

Для збільшення притоку вантажів в порти Одеси та Іллічівська у 1997 році відкриваються зерноперевантажувальні комплекси, а з середини 90-х років XX сторіччя збільшуються обсяги переробки контейнерів у портах, освоюються нові напрямки поромного сполучення до Поті та Батумі (Грузія) (1999). Важливим для залізниці була також реанімація дії електрифікованої лінії Долинська – Помічна у 1999 році.

Всі ці роботи дозволили організувати рух контейнерного поїзда «Вікінг» від Іллічівська до Клайпеди (Литва) (2003). На теперішній час контейнерні поїзди курсують у напрямках Києва, Дніпропетровська, Мінська.

Суттєві зміни відбулися у пасажирському господарстві залізниці. У 1998 році було введено фірмове обслуговування пасажирів у приміських поїздах.

З 1999 року на всіх вокзалах обласних центрів та найважливіших станцій були відкриті сервісні центри, які обладнані системами «Експрес УЗ», квиткові каси інших станцій підключені до диспетчерських терміналів.

З 2003 року на дільниці П’ятихатки – Миронівка курсує швидкісний поїзд Київ – Дніпропетровськ, а з 2005 року – швидкий поїзд «Південний експрес» від Одеси до Вінниці.

З 1999 по 2003 рік були розбудовані нові вокзали на станціях Вапнярка, Ізмаїл, Олександрія, Цвіткове та вокзал європейського класу у Роздільній, поновлені старі вокзали на лініях П’ятихатки – Миронівка, Одеса – Ізмаїл, Одеса – Вапнярка.

У 1999 році зі складу залізниць Молдови були передані дільниці Болград та Рені з існуючою на цих станціях залізничною інфраструктурою.

З 2004 року почалось переобладнання комерційного господарства. Вводиться промислове телебачення при огляді вантажів, як на станціях так і при русі поїздів. Почався ввід тензометричних ваг на вхідних станціях залізниці.

Значні зміни за період 2004 року по теперішній час сталися у локомотивному господарстві. Впроваджується програма заміни тепловозів 2ТЕ10 на модернізовані 2ТЕ116у. У 2004 року на залізницю прибули перероблені з електровозів ВЛ80т електровози ВЛ40у, з 2005 році починається експлуатація нових електровозів 2ЕЛ5, а з 2007 року – 2ЭС5К «Ермак» та дизель-поїздів ДЕЛ-02.

У 2007 році зі складу служби локомотивного господарства були виведені два депо – Одеса-Застава І та частково Христинівка, які стали складовою частиною новоствореної служби приміських пасажирських перевезень.

На теперішній час сформована та удосконалена ремонтна база. У 2008-2015 роках введено в експлуатацію колісний цех в депо Котовськ, введено нове діагностичне устаткування та нові відділки для ремонту сучасних локомотивів.

У 2013 році в депо Одеса-Сортувальна прибули перші модернізовані маневрові тепловози ЧМЕ3М.

У службі вагонного господарства в період 2005-2013 років проходила заміна основних фондів залізниці. У зв’язку зі зменшенням обсягів ремонту вагонів у вагонному депо Котовськ був налагоджений ремонт колійних машин. Всі депо залізниці були поділені на ремонтні та експлуатаційні.

Колійники Одеської залізниці провели у 2005-2014 роках модернізацію лінії Знам’янка – Долинська – Миколаїв, Помічна – Одеса-Сортувальна, Одеса – Вапнярка. Ці роботи дозволили у 2014 році запустити поїзд Одеса – Київ системи «Інтерсіті», та забезпечити пропуск поїздів підвищеної ваги у напрямках припортових станцій.

Всього в період з 2011 по 2015 рік проведено модернізацію 214 км колії, замінено 320 комплектів стрілочних переводів. Почала діяти дорожня лабораторія діагностування залізничної колії.

Працівники служби будівельно-монтажних робіт та цивільних споруд у період з 2005 по 2015 рік значно наростили обсяги робіт з будівництва та ремонту будинків. У 2013-2015 роках були здані в експлуатацію 2 спальні корпуси у дитячому оздоровчому таборі ім. Л. Шевцової та житловий будинок у Херсоні, почалась реконструкція невикористаних приміщень під житло для залізничників. Відкриті цехи з випуску меблів, металопластикових виробів, виготовлення електродів, металочерепиці, сайдингу тощо.

У господарстві електропостачання в період з 2010 по 2015 рік продовжувалася заміна технологічного устаткування, яку почали проводити у минулі роки. Проведено модернізацію ліній електропостачання на дільницях Бурти – Користівка, Долинська – Миколаїв. Проводилася електрифікація другої колії на лінії Чорноморська – Берегова.

З 2005 вводяться цифрові телефоні станції «Фарлеп» та мікропроцесорні системи «Каскад», приведення пристроїв СЦБ для пропуску швидких поїздів, впроваджується супутниковий зв'язок.

Інформаційно-обчислювальний центр разом з працівниками інших служб вводить в експлуатацію нові автоматизовані системи. На 2015 рік по залізниці діють 37 таких систем.

Всі служби залізниці приймали участь у підвищені пропускної спроможності лінії Чорноморська – Берегова на протязі 2011-2015 років.

У 2014 році Вагонне депо Каховка Одеської залізниці перше серед ремонтних структурних підрозділів пасажирського господарства Укрзалізниці отримало атестат виробництва в українській національній системі сертифікації УкрСЕПРО, який засвідчує, що стан виробництва депо забезпечує стабільність показників та характеристик при ремонті пасажирського рухомого складу в обсягах КВР (КРП), КР-2, КР-1, ДР та ТО.

У 2015 році депо Христинівка та Котовськ отримали атестаційні сертифікати, які підтверджують право на проведення капітальних видів ремонтів КР-1 електровозів серії ВЛ40у у Котовському депо, та тепловозів серії ЧМЕ3 у Христинівському депо..

1 грудня 2015 року розпочалась господарська діяльність публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» і державне підприємство «Одеська залізниця» втратило статус окремої юридичної особи і продовжило діяльність як регіональна філія «Одеська залізниця» публічного акціонерного товариства «Українська залізниця».

У 2016 році вагонному депо Каховка було видано сертифікат відповідності на вагон пасажирський купейний відремонтований в обсязі КВР. Виробничий підрозділ служби пасажирських перевезень «Вагонне депо станції Каховка» регіональної філії «Одеська залізниця» став єдиним підприємством, яке отримало сертифікат відповідності на продукцію (вагон пасажирський купейний), яка випускається серійно.

У 2016 році почав курсувати швидкісний поїзд категорії «Інтерсіті» Київ – Миколаїв – Херсон.

У 2016 році зі складу регіональної філії «Одеська залізниця» було відокремлено «Інформаційно-обчислюваний центр» та передано до філії «Головний інформаційно-обчислюваний центр» ПАТ «Укрзалізниця».

У 2017 році станція Іллічівськ-Порт перейменовано на станцію Чорноморськ-Порт. Станція Котовськ перейменовано на станцію Подільськ.

У 2017 році запущено щотижневий круговий контейнерний поїзд між контейнерним терміналом «ТІС» та Дніпровським річним портом.

У 2017 році зі складу регіональної філії «Одеська залізниця» було вилучено службу «Пасажирських перевезень» та її виробничі підрозділи, які увійшли до філії «Пасажирська кампанія» ПАТ «Укрзалізниця».

У липні 2017 року зі складу регіональної філії «Одеська залізниця» було вилучено службу «Будівельно-монтажних робіт та цивільних споруд» та її виробничі підрозділи і передано до філії «Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд» ПАТ «Укрзалізниця».

Регіональна філія «Одеська залізниця» ПАТ «Укрзалізниця» у грудні 2017 року стала переможцем в номінації «Підприємство року» XVII Рейтингу популярності людей та подій півдня України «Народне визнання».