16.05.2012р.

Сторінки історії Одеської залізниці…

Сторінки історії Одеської залізниці…
16 травня (4 травня за старим стилем) в історії Одеської залізниці є знаменною датою - саме цього дня у 1863 році відбулися урочистості з нагоди початку будівництва першої гілки нашої сталевої магістралі.
Історія створення залізничних шляхів у Чорноморському краї бере свій початок ще з середини 30-х років XIX ст. Граф М. С. Воронцов доручив талановитим бельгійським інженерам провести спеціальне дослідження та вказати найоптимальнішу трасу для укладання залізничного полотна до портів Одеси, Миколаєва, Феодосії. Вже за 30 років - на початку 60-х років XIX ст. - населення Одеси перевищувало 100 тисяч мешканців, а за обсягами вантажообіг Одеського порту був другим у Російській імперії. Тому виникла нагальна необхідність у зручному підвезенні у порт зерна. Окрім того, слід було організувати стійке підвезення продовольчих товарів для мешканців міста та військового гарнізону.
11 березня 1863 року за сприяння нового генерал-губернатора Новоросійського краю графа П. Є. Коцебу особисто імператор затвердив «Устав товариства Одесько-Київської залізниці». Даний документ передбачав будівництво «паровозної залізниці» протяжністю майже 647 верст від Одеси до Києва. Рух на всьому напрямку слід було відкрити до 1870 року.
Так, 16 травня 1863 року приблизно о півдні на Тираспольській заставі (нині територія станції Одесса - Застава-1) відбулося освячення початку будівельних робіт. Військово-робочий загін почав працювати прямо у присутності публіки. В той час другий загін почав роботи у районі станції Гниляково (нинішня Дачна). Початок будівництва залізниці, а згодом її функціонування, стало міцним поштовхом до активного розвитку промисловості та торгівлі у південно-західному краї імперії. Будівництво проводилося одразу у трьох напрямках: до станції Роздільна, до Карантинної Гавані (нині станція Одеса-Порт) та Кінної площі на Молдаванці.
Протяжність першої залізничної гілки Одеса - Балта становила 220 верст, а за перший рік роботи залізниці (1866 р.) було перевезено майже 80 тис. пасажирів. Наразі експлуатаційна довжина колій Одеської залізниці сягає майже 4 тис. км, з яких понад 1,7 тис. км є електрифікованими; послугами залізниці щорічно в середньому користуються 43 млн пасажирів. Залізниця обслуговує майже 4,5 тис. підприємств. На Одеської магістралі щорічно навантажується понад 30 млн тонн вантажів. У межах залізниці функціонують 9 морських та 3 річкових порти, на які припадає 80% вантажообігу портів України. Сьогодні на долю магістралі припадає 20% вантажообігу та понад 16% пасажирообігу залізниць України - це свідчення того, що Одеська залізниця є вагомою частиною транспортної системи держави.