30.10.2015р.

Одеські залізничники вивчали досвід колег іноземних щодо організації пасажирських перевезень

  Нещодавно одеські залізничники отримали нагоду вивчити досвід колег з Іспанії та Польщі під час семінару європейських експертів на тему «Організація соціально важливих перевезень пасажирів відповідно до регламенту ЄС 1370/2007». Захід відбувся в Одесі в межах проведення семінарів Твіннінг «Надання інституційної підтримки Міністерству інфраструктури України з питань підвищення ефективності роботи та конкурентоспроможності залізничного транспорту в Україні».

  Від іспанської сторони проект з тарифної системи для наземних перевезень загального інтересу презентували президент залізничного регуляторного комітету Хуан Мігель Санчес та заступник генерального директора з економічних досліджень та статистики міністерства транспорту Герардо Гавільнес, а також постійний радник проекту Твіннінг Хосе Саміно. Експертами від польської сторони виступили директор департаменту залізничного транспорту міністерства інфраструктури та розвитку Польщі Мачій Гладига та заступник начальника бюро стратегії та розвитку Мазовецької залізниці Олександра Дзбанушкевич.

  Відкрив захід головний інженер – перший заступник начальника Одеської залізниці Євген Мальцев. Магістраль на заході представили перший заступник начальника служби пасажирського господарства Олег Аксьонов та перший заступник начальника служби приміських пасажирських перевезень Лариса Лисіч. Активну участь у семінарі взяли відповідні фахівці пасажирської та приміської служб, працівники пасажирських секторів чотирьох дирекцій залізничних перевезень, начальники вокзалів районних центрів: Одеси, Черкаси та Кіровоград. Також на заході були присутні представники міської ради та облдержадміністрації.

  У ході семінару присутні дізналися що в Іспанії інфраструктура залізниці належить державі, а перевезення пасажирів забезпечують оператори. Всі європейські системи залізничного транспорту субсидуються й рівень субсидування сягає від 51% (у Берліні) до 61 % (у Амстердамі), а решту коштів оператор інфраструктури отримує з продажу квитків.

  Транспорті послуги в країнах ЄС надаються відповідно до положень Регламенту 1370/2007 та національного законодавства. Метою регламенту є забезпечення надійних, якісних, недорогих пасажирських перевезень (послуг загального інтересу) оператором. Регламент визначає умови за якими компетентні органи і оператор укладають договір щодо надання цьому оператору повноважень з управління та експлуатації транспортом, компенсації витрат пов’язаних з наданням послуг або виключного права на надання послуг соціальних перевезень (не за надання послуг у перевезеннях пільговим категоріям пасажирів, а від використання низького тарифу). Запропонована оператором система тарифів є частиною цього договору.

  Відповідальність за організацію перевезень в регіоні покладено на регіональні органи влади. Тариф встановлює оператор, проте влада може його зменшувати і у подальшому компенсувати недоотримані оператором кошти. Так само на місцевому рівні може бути прийнято рішення про відміну тих чи інших маршрутів поїздів, проте якщо це відбирає частину доходу в оператора, то його компенсують. Таким чином джерелами фінансової підтримки для операторів транспортної мережі є підтримка від трьох адміністрацій: державної, регіональної, місцевої та власне доходи від продажу квитків і проїзних документів.

  Соціально-економічна користь від попиту на перевезення залізницею є очевидною, адже зменшується завантаженість автодоріг, кількість аварій, забруднення атмосфери.

  Кожна доповідь європейських колег супроводжувалася жвавою дискусією, тобто захід не залишив нікого байдужим. Нажаль наразі в Україні ситуація з фінансуванням залізниць кардинально відрізняється, адже і пасажирські, і приміські перевезення є збитковими незалежно від напрямків, а перевезення пільгових категорій населення компенсується місцевими органами влади не більш, ніж на 50%.

  Проте європейську  модель пасажирських перевезень буде згодом реалізовано для залізниць України завдяки реформуванню галузі.

Прес-центр Одеської залізниці

Одеські залізничники вивчали досвід колег іноземних щодо організації пасажирських перевезень - 0