23.07.2019р.

ЗМІ про нас: Інтерв'ю начальника служби вагонного господарства для журналу "Вагонний парк"

ЗМІ про нас: Інтерв'ю начальника служби вагонного господарства для журналу "Вагонний парк"

Анатолій Драник:

«Період реформування та пошук прогресивних шляхів не буває легким»

 

Бесіду вела К. Петрова

 

 Про будні вагонного господарства розповів начальник служби вагонного господарства регіональної філії «Одеська залізниця» Анатолій Петрович Драник.

 

− Анатолію Петровичу, розкажіть, що представляє собою вагонне господарство Одеської магістралі на сьогоднішній день – як функціонує, які завдання поставлені на найближчий час?

 

− Перевізний процес на магістралі неможливо уявити без злагодженої роботи усіх ланок і господарств залізниці. Важливе значення у цьому процесі належить вагонному господарству, яке утримує у справному стані парк вантажних вагонів та забезпечує безпеку руху поїздів.

 

Вагонне господарство регіональної філії «Одеська залізниця» АТ «Укрзалізниця» обслуговує промислові підприємства і структури агропромислового комплексу на території шести областей України. Масштабність роботи господарства можна оцінити, аналізуючи результати роботи. Так, протягом року у вагонних депо готуються під перевезення понад 300 тисяч вантажних вагонів, а щодоби на ПТО експлуатаційних вагонних депо обслуговуються близько 165 поїздів. Загальна довжина дільниць обслуговування становить понад 3,5 тис. км, довжина окремих дільниць, на яку дається гарантія, досягає 700 км. Загальні виробничі площі вагонних депо становлять 50 тис. м2. Штат вагонного господарства включає 3 тисячі 364 працівника, з них 59% задіяні в експлуатації і 41% − у ремонті вагонів.

 

До складу служби вагонного господарства філії «Одеська залізниця» входять: три експлуатаційних вагонних депо (ВЧДЕ Одеса-Застава І, ВЧДЕ Подільськ та ВЧДЕ Знам’янка) та три ремонтних депо (ВЧДР Помічна, ВЧДР ім. Т. Шевченка, ВЧДР Знам’янка),  а також одне експлуатаційне-ремонтне вагонне депо Херсон (ВЧДЕР-11) та вагоноколісні майстерні Одеса-Застава І (ВКМ).

 

Вагонні депо мають дуже розгалужену структуру та до їх складу входять:

    • • 29 пунктів технічного обслуговування вагонів: Одеса-Застава І, Одеса-Сортувальна, Чорноморська, Знам’янка, Миколаїв, Колосівка, Берегова, Чорноморськ, Одеса-Порт, Ізмаїл, Рені, Подільськ, Слобідка, Роздільна-Сортувальна, Первомайськ-на-Бузі, Вапнярка, ім. Тараса Шевченка, Черкаси, Гайворон, Підгородна, Вознесенськ, Христинівка, Помічна, Кропивницька, Чорноліська, Долинська, Користівка, Херсон, Снігурівка, 
    • • два пасажирських ПТО: Знам’янка-Пасажирська та ім. Тараса Шевченка;
    • • три пункти міждержавної передачі вагонів: Рені, Роздільна-Сортувальна, Слобідка;
    • • п’ять пунктів підготовки вагонів для перевезень: Чорноморськ, Христинівка, ім. Тараса Шевченка, Черкаси, Миколаїв-Вантажний;
    • • один пост випробування гальм по станції Тимкове;
    • • 15 пунктів технічного обслуговування вагонів з відчепленням: Одеса-Застава І, Одеса-Сортувальна, Колосівка, Роздільна-Сортувальна, Котовськ, Гайворон, ім. Тараса Шевченка, Помічна, Вознесенськ, Кропивницький, Знам’янка, Миколаїв, Херсон, Снігурівка, Каховка;
    • • 15 пунктів технічної передачі вагонів: Берегова, Хімічна, Ізмаїл, Одеса-Порт, Чорноморськ, Одеса-Застава І, Ксенієве, Одеса-Пересип, Чорноморська, Нікель-Побузький, Черкаси, Ладижин, Миколаїв-Вантажний, Жовтнева, Херсон-Порт.

 

Для ремонту вантажних вагонів депо залізниці обладнані 50 ремонтними позиціями.

 

В усіх депо, крім ВЧДЕ Знам’янка, є вагоноскладальні дільниці відділення по ремонту візків, колісно-роликові цехи, відділення з ремонту автозчепних пристроїв вагонів, автоконтрольні пункти з ремонту автогальмового устаткування вагонів та інші дільниці.

 

У вагонних депо й інших підрозділах вагонного господарства знаходяться 196 металорізальних і 52 деревообробних верстатів, 48 одиниць ковальсько-пресового устаткування, 70 мостових і 31 козловий кран, 58 кранів-балок, 222 одиниць електричних і гідравлічних домкратів, 117 одиниць електрозварювального обладнання, 8 установок для наплавлення гребенів колісних пар, 8 установок по наплавленню похилих і підп’ятникових місць надресорних балок візків вагонів, 107 дефектоскопів, 89 одиниць автотракторної техніки, 128 одиниць малої механізації, 20 конвеєрних ліній і 96 механізованих позицій для ремонту вагонів, вузлів і деталей.

 

Безпеку руху на ходу поїзда забезпечують 178 приладів автоматичного контролю технічного стану рухомого складу.

 

На всіх пунктах технічного обслуговування вагонів впроваджено диспетчерське керування технічним обслуговуванням і ремонтом вагонів у поїздах.

 

− Які інноваційні методи роботи впроваджуються у господарстві та завдяки чому підвищується якість роботи та показники?

 

− Якщо говорити об’єктивно, то, враховуючи стан зношеності вантажного вагонного парку і необхідність підвищення безпеки руху поїздів, пріоритетними напрямками роботи на сучасному етапі реформування галузі є:

 

 

впровадження інноваційних технологій для підвищення якості ремонту вагонів при зниженні його собівартості;

 

 

збільшення термінів міжремонтного пробігу завдяки застосуванню технологій, деталей і вузлів нового покоління в ремонті вантажних вагонів;

 

 

прискорення обороту рухомого складу за рахунок зниження технічних простоїв;

 

 

досягнення економічної ефективності шляхом впровадження сучасних досягнень науки і техніки для розвитку ремонтно-технічної бази депо;

 

 

впровадження у вагонному господарстві засад «Бережливого виробництва» та енергозберігаючих технологій.

 

Для успішної реалізації завдань у цих напрямках минулого року в вагонному господарстві регіональної філії «Одеська залізниця» проведено роботу з ремонту основних фондів та впровадженню капітальних інвестицій на загальну суму 82 млн. 584 тис. грн., зокрема:

 

у жовтні 2018 року на базі експлуатаційно-ремонтного вагонного депо Херсон працівники освоїли технологію відновлення несучої здатності хребтових балок на вагонах-зерновозах із закінченим терміном служби. Наразі 10 таких відремонтованих вагонів курсують у дослідній експлуатації на території Одеської залізниці;

введені в експлуатацію два комплекти засобів автоматичного контролю технічного стану рухомого складу АСДК-Б по станції Капустине;

проведено монтаж і запуск системи сонячного гарячого водопостачання (геліосистеми) в ремонтному вагонному депо Знам'янка;

у вагоноскладальному і колісно-роликових цехах вагонних депо ВЧДЕ Одеса-Застава І, ВЧДР Помічна, ВЧДР Знам'янка модернізували системи освітлення з установкою світлодіодних модулів, завдяки чому досягнуто економію електроенергії і поліпшено освітленість робочих місць;

було капітально відремонтовано два колісно-токарні верстати по ВЧДР ім. Т. Шевченка;

впроваджено в експлуатацію 6 нових компресорних станцій для установок попереднього випробування гальм вантажних поїздів по вагонним депо ВЧДЕ Одеса-Застава-1, ВЧДЕ Знам'янка, ВЧДЕР Херсон;

введено в експлуатацію комплект з 4-х електричних домкратів для установки на позиціях поточного ремонту в експлуатаційному вагонному депо Подольск і Знам'янка;

впроваджені в роботу два дефектоскопи УД4-76 і ВД3-71НК у вагонних депо ВЧДЕ Подільск і ВЧДЕР Херсон;

для підвищення якості технічного обслуговування вантажних поїздів для оглядачів-ремонтників вагонів придбали 55 переносних радіостанцій;

для покращення температурного режиму і економії енергоресурсів відремонтовано будівлі з утепленням стін у вагонному депо ВЧДР Знам'янка і на ПТО Знам'янка-Пасажирська.

Проте, слід зазначити, що для досягнення стабільної та безпечної роботи вантажного вагонного парку залізничного транспорту у майбутньому, враховуючи суттєвий знос основних фондів, цих заходів недостатньо, а отже необхідна послідовна планомірна робота по переоснащенню галузі.

 

− Розкажіть, як діє програма «Бережливого виробництва» та застосовуються енергозберігаючі технології? Що у 2018 році вдалося досягти завдяки таким підходам?

 

− Для стабілізації фінансового стану, скорочення втрат у всіх сферах діяльності вагонного господарства згідно з наказом АТ «Укрзалізниця»   від 19.02.2019 №123 було розпочато роботу з реалізації проекту «Бережливе виробництво».

 

Для реалізації цього  проекту створені робочі групи з лідерів, досвідчених фахівців у виробничо-технологічній, фінансово-економічній та кадрових сферах. Вони проаналізували проблемні питання у діяльності виробничих підрозділів, причини непродуктивних втрат робочого часу, фінансових, матеріальних, паливно-енергетичних ресурсів, можливість відновлення та повторного використання матеріалів, вузлів та деталей вагонів.

 

За результатами такого аналізу підготовлено план заходів на 2019-2021 роки щодо покращення діяльності підрозділів вагонного господарства, скорочення експлуатаційних витрат за рахунок впровадження технологій бережливого виробництва, організаційних та маловитратних заходів.

 

Так, за 2018 рік, завдяки впровадженню програми «Бережливого виробництва» вдалося виконати ряд заходів, спрямованих на ресурсо- та енергозбереження. Так, наприклад в вагонних депо Знам'янка (ВЧДР-7), Помічна (ВЧДР-4) та Одеса-Застава І (ВЧДЕ-1) виконані роботи з модернізації системи освітлення цехів з заміною застарілих ламп потужністю 400 Вт на світлодіодні модулі потужністю 100 Вт. Всього по депо встановлено 130 таких модулів. Після їх установки освітленість на одиницю поверхні в цехах депо збільшилася. Очікувана економія електроенергії за результатами роботи за рік складе 109,0 тис. кВт/г на суму близько 180 тис. грн.

 

Для зменшення витрат електроенергії при «гарячому» простої локомотивів і часу пов'язаного з проведенням повного випробування гальм, у вагонному господарстві широко використовуються стаціонарні установки попереднього випробування гальм. Всього на 15 основних станціях залізниці встановлено 29 таких установок. Аналізом технологічних процесів роботи ПТО встановлено, що при використанні установок попереднього випробування гальм, простій локомотивів зменшується в середньому на 26 хвилин. Підраховано, що зменшення «гарячого» простою електровоза на 26 хвилин дає економію електроенергії на суму 348 грн. За рік за допомогою цих пристроїв було виконано попереднє випробування гальм в 16 тис. 275 поїздах свого формування, а економічний ефект від цього становив 5,7 млн. грн.

 

З метою економії електроенергії в 2018 році придбали шість компресорів 5,25 ПКС потужністю 35 кВт для експлуатаційних вагонних депо Одеса-Застава-1, Знам'янка і експлуатаційно-ремонтного депо Херсон. Очікувана економія від впровадження сучасних компресорних станцій за 2019 рік складе 80 тис. кВт/г на суму близько 160 тис. грн.

 

Залізничники проаналізували показники експлуатаційної роботи залізниці і встановили, що деякі наявні ділянки гарантійного проходження поїздів уповільнюють обіг вантажного вагона, що не сприяє раціональному використанню локомотивів і локомотивних бригад через збільшення тривалості і кількості зупинок поїздів. Тому для запобігання випадків необґрунтованого технічного обслуговування гарантійним поїздам, мінімізації трудових і фінансових витрат, для прискорення обігу вантажного вагону, раціонального використання часу роботи локомотивних бригад і зменшення часу простою локомотивів і доставки вантажів, на магістралі були встановлені нові подовжені гарантійні плечі, а саме: ст. Миколаїв − ст. ім. Т.Шевченка через ст. Чорноліська, ст. Миколаїв-Вантажний − ст. ім. Т.Шевченка через ст. Чорноліська, ст. ім. Т. Шевченка − ст. Миколаїв через ст. Чорноліська, ст. ім. Т. Шевченка − ст. Миколаїв-Вантажний через ст. Чорноліська.

 

Очікуваний економічний ефект від раціонального використання трудових і фінансових витрат при зміні гарантійних ділянок проходження вантажних поїздів в 2019 році ставитиме 1,6 млн. грн.

 

Для економії теплової енергії в вагонному господарстві постійно ведуться роботи з утеплення стін будівель, зокрема, в 2018 році утеплено стіни ПТО Знам'янка-Пасажирська, що дасть змогу заощадити на опаленні 18 тис. грн.

 

Завдяки своєчасному відновленню теплової ізоляції трубопроводів систем опалення ВЧДР Знам'янка, ВЧДР Помічна, ВЧДЕР Херсон, ВЧДЕ Одеса-Застава І щорічно заощаджується теплової енергії на суму понад 120 тис. грн.

 

Виконання заходів розробленої Програми дозволить суттєво скоротити виробничі витрати по вагонному господарству у майбутньому.

 

Анатолію Петровичу, як вирішується питання старіння кадрів? Чи існує практика навчання досвідченими працівниками нових співробітників?

 

−Наразі середній вік наших працівників становить 38 років. Протягом останніх 10-15 років у вагонному господарстві відбулася зміна поколінь. У зв'язку з цим, сьогодні ми гостро відчуваємо проблему не достатнього рівня кваліфікації працівників.

 

Тому багато сил і часу ми вкладаємо у підвищення кваліфікації шляхом технічного навчання на виробництві. Для проведення якісного навчання в депо створені навчальні групи, в яких задіяні всі працівники депо. Групи сформовані по цехах і за спеціальностями, до яких входять всі працівники дільниці незалежно від стажу роботи, що дає змогу більш досвідченим фахівцям-наставникам ділитися досвідом роботи з молоддю. Процес навчання проходить за затвердженою річною програмою у спеціально обладнаному кабінеті технічного навчання та безпосередньо на робочих місцях.

 

Програмою передбачено вивчення інструкцій, що стосуються не тільки безпосередньо виконання посадових обов'язків, а й питань охорони праці, пожежної безпеки, трудового законодавства. Позачерговими технічними заняттями передбачається також і розгляд статей журналу «Вагонний парк», в яких викладено передовий досвід наших колег інших підприємств. Керівники середньої ланки, інженерно-технічні працівники, керівники депо періодично проходять підвищення кваліфікації в спеціальних навчальних закладах по всій Україні.

 

Однак, завершальним етапом є перевірка знань, яка відбувається в кілька етапів. Перший етап − це прийняття заліків по завершенню вивчення теми, другий етап − проходження тестування за допомогою спеціальних програм. Працівники також проходять періодичне тестування при підвищенні розряду або категорії.

 

− Анатолію Петровичу, які структурні підрозділи Ви б відзначили за результатами роботи у 2018 році та початку 2019?

 

Завжди період реформування та пошуку нових більш прогресивних шляхів не буває легким. На даному етапі виникає багато складних і болючих проблем, однак колективи вагонних депо вирішують питання та забезпечують безпеку руху вантажних та пасажирських перевезень, гідно та сумлінно виконують поставлені завдання.

 

За минулий рік продуктивна праця усіх колективів депо заслуговує подяки та шани, однак слід особливо відзначити колектив експлуатаційного вагонного депо Знам’янка, який за короткий час було виконав комплекс будівельно-монтажних робіт з впровадження двох приладів автоматичного контролю технічного стану ходових частин рухомого складу АСДК-Б по станції Капустине. Це дозволило ліквідувати неприкриту приладами контролю дільницю протяжністю 109 км (при нормі не більше 35 км) на дільниці ім. Т. Шевченко–Помічна. За сумлінне виконання великого обсягу робіт у короткий час було навіть заохочено 16 працівників.

 

Журнал "Вагонний парк"